Korzystanie z płatnych programów rekomendowania kandydatów do pracy staje się coraz popularniejsze. W programach tych mogą brać udział zarówno pracownicy firmy rekrutującej, jak i osoby z zewnątrz. Dlatego też dodatkowym dochodom płynącym z tych rekomendacji przygląda się skarbówka, ZUS czy NFZ.
Osoba (niekoniecznie pracownik danej firmy), która skutecznie poleci kandydata do pracy a ten zostanie zatrudniony, otrzymuje wynagrodzenie rekomendującego czy też zarobek za polecenie. Firmy stosujące taką metodę rekrutacji zyskują dostęp do talentów, nie musząc przy tym prowadzić długotrwałych procesów rekrutacyjnych. Pracownicy chętnie polecają swoich znajomych, dzięki czemu proces rekrutacji staje się bardziej efektywny i mniej kosztowny. Płatne rekomendacje mogą też zwiększyć zaangażowanie i lojalność zespołów.
Programy rekomendacji w firmach realizowane są na dwa sposoby – wewnętrznie i zewnętrznie. Rekomendacja wewnętrzna adresowana jest do pracowników danej firmy. Na prośbę pracodawcy pracownicy wskazują kandydatów, którzy mogliby objąć istniejące wakaty i stać się cennym zasobem firmy. Za pozytywne rekomendacje, przedsiębiorcy wręczają polecającym nagrody finansowe albo pozapłacowe (szkolenia, karty sportowe, kupony rabatowe itp.).
Zewnętrzny model rekomendacji opiera się na działaniach przedsiębiorcy poza obszarem firmy, dzięki temu praktycznie każdy może rekomendować nowych pracowników. Społeczność osób polecających mogą tworzyć byli pracownicy, praktykanci, stażyści, rekruterzy, klienci czy obserwujący profile firmy w mediach społecznościowych.
Sukces rekomendacji w pozyskiwaniu nowych pracowników opiera się głównie na zatrudnianiu kandydatów, za których umiejętności poręczają osoby związane bezpośrednio lub pośrednio z daną formą. Polecenie ogłoszenia o pracę przez osoby prywatne bardziej zachęci do podjęcia reakcji niż reklama. Przyszłość rekrutacji znajduje się zapewne w sieci, mediach społecznościowych, bud
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm