Zasady wykonywania pracy na kilku stanowiskach w ramach jednej umowy o pracę

Kadry
27 maja 2025Paweł Kawka

Czy pracodawca może powierzyć pracownikowi z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności więcej niż jedno stanowisko pracy w ramach jednej umowy o pracę zawieranej na czas nieokreślony?

Stosunek pracy nawiązany pomiędzy pracodawcą a pracownikiem z niepełnosprawnością nie różni się od stosunku pracy zawartego z pracownikiem w pełni sprawnym. Pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca zobowiązuje się do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Wynika to wprost z dyspozycji art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 277, ze zm.) – dalej: k.p.

W myśl art. 36 § 1 k.p. okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony, w sytuacji gdy pracownik jest zatrudniony u danego pracodawcy:

  1. krócej niż 6 miesięcy – wynosi 2 tygodnie,
  2. co najmniej 6 miesięcy – wynosi 1 miesiąc,
  3. co najmniej 3 lata – wynosi 3 miesiące.

Strony w stosunku pracy, który zawarły umowę o pracę na czas nieokreślony, muszą pamiętać o tym, że umowa taka musi zawierać określone elementy, do których nie zalicza się określenia liczby stanowisk zajmowanych przez pracownika w ramach jednej umowy o pracę.

Pracodawca powinien pamiętać, że w przypadku zatrudnienia pracownika zaliczonego do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, koniecznie jest uwzględnienie skróconych norm czasu pracy takiego pracownika, wynikających z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 44, ze zm.) – dalej: u.r.o.n. Przepis ten wskazuje, że czas pracy osoby z niepełnosprawnością zaliczonej do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać maksymalnie 7 godzin na dobę i maksymalnie 35 godzin tygodniowo. Co więcej, osoba taka nie może wykonywać pracy w godzinach nadliczbowych i w porze nocnej. Jednakże na podstawie art. 16 u.r.o.n. powyższe ograniczenia nie dotyczą osób zatrudnionych przy pilnowaniu, a także osób zatrudnionych, na których wniosek lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników (w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą) wyrazi na to zgodę. W treści wystawionego zaświadczenia lekarz powinien określić, w jakim zakresie zgadza się na wyłączenie stosowania przepisów art. 15 u.r.o.n.

Wobec tego pracodawca zatrudniający pracownika na więcej niż jednym stanowisku pracy w ramach jednej umowy o pracę powinien prowadzić ewidencję czasu pracy tego pracownika na każdym stanowisku pracy. Wobec tego wymiar czasu pracy pracownika z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, bez względu na liczbę umów o pracę i stanowisk pracy, nie może przekroczyć 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo, jeżeli pracownik nie jest zatrudniony przy pilnowaniu mienia albo nie uzyskał zgody, o któ

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.