Polski Akt o dostępności. Co się zmieni i jak się do tego przygotować?

Analizy i trendy
07 maja 2025Sebastian Woroniak

Pod koniec czerwca 2025 r. wejdzie w życie Polski Akt o Dostępności. Oto jakie zmiany niebawem czekają pracodawców i konsumentów.

Dostosowanie do unijnych regulacji

Nowa ustawa znana jako „polski Akt o Dostępności” ma wdrożyć standardy Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA), koncentrując się eliminacji barier i promowaniu inkluzywności we wszystkich obszarach życia społecznego i gospodarczego.

Dla kogo Akt o Dostępności?

Według danych Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 r., w Polsce mieszka ok. 5,5 mln osób z niepełnosprawnościami, liczba ta stanowi 14,3% populacji kraju. W porównaniu do spisu z 2011 r. liczba osób z niepełnosprawnościami wzrosła o 16 punktów procentowych, wskazuje to na rosnąca skale wyzwań z wiązanych z dostępnością. W tym samym czasie można zaobserwować systematyczny proces starzenia się społeczeństwa. Na koniec 2023 r. liczba osób w wieku 60 i więcej lat wynosiła 9,9 mln (26,3% populacji). Główny Urząd Statystyczny (GUS) prognozuje, że do roku 2060 odsetek ten może wzrosnąć do 38,3% populacji. W obliczu zmian demograficznych oraz dostosowania technologii, usług oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami i seniorów staje się nie tylko prawnym obowiązkiem, ale również społeczną koniecznością. Działania te mają zapewnić większą niezależność, bezpieczeństwo oraz komfort tym obywatelom, którzy w codziennym funkcjonowaniu napotykają różne bariery.

Nowe obowiązki

Polski Akt o Dostępności nakłada szereg obowiązków na producentów, importerów oraz usługodawców. Nowe regulacje obejmą szeroki zakres sektorów i usług, które mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania społecznego, to znaczy:

  • konsumenckie systemy komputerowe i ich systemy operacyjne – urządzenia używane powszechnie w domach i biurach muszą zostać przystosowane do użytkowników ze szczególnymi potrzebami np. poprzez dostosowanie interfejsu, wsparcie dla technologii asystujących oraz możliwość personalizacji ustawień;
  • terminale płatnicze oraz inne interaktywne urządzenia samoobsługowe – bankomaty, biletomaty oraz inne urządzenia będą musiały spełniać następujące kryteria: kontrastowe ekrany, możliwość obsługi głosowej, dostosowanie dla użytkowników z ograniczoną mobilnością;
  • urządzenia końcowe umożliwiające dostęp do usług telekomunikacyjnych i audiowizualnych – telefony, tablety, telewizory oraz inne urządzenia muszą posiadać funkcje takie jak np. napisy do materiałów audiowizualnych, możliwość sterowania za pomocą technologii wspomagających;
  • czytniki e-booków – dostępność dla osób niewidomych i słabowidzących poprz
Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.