Strona wystąpiła z wnioskiem do Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności o aktualizację adresu w związku ze zmianą miejsca zamieszkania, co miało znaleźć odzwierciedlenie w wydanym trzy miesiące wcześniej orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności. Wniosek uzasadniła potrzebą zaktualizowania danych. Organ odmówił uwzględnienia żądania strony. Czy w opisanej sytuacji decyzja Zespołu była słuszna?
Stosownie do art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.), decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie, za zgodą strony, uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał – pod warunkiem, że przepisy szczególne nie sprzeciwiają się takiej zmianie lub uchyleniu, a za zmianą przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony. Istotne jest jednak, że zmiana decyzji musi dotyczyć merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy, a nie elementów niemających wpływu na jej treść.
Wszystkie tryby nadzwyczajnego wzruszenia decyzji, takie jak zmiana lub uchylenie decyzji (art. 154 i 155 k.p.a.), wznowienie postępowania (art. 145 k.p.a.) czy stwierdzenie nieważności decyzji (art. 156 k.p.a.), mogą być stosowane wyłącznie przy spełnieniu określonych w k.p.a. przesłanek i dotyczą wyłącznie samego rozstrzygn
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm