Zgodnie z informacją uzyskaną przez Organizację OBPON.org z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, od dnia 5 sierpnia 2024 r. PFRON – w prowadzonych postępowaniach, które nie zostały zakończone na dzień 5 sierpnia 2024 r. – będzie stosować utrwalone już w orzecznictwie stanowisko, iż rozłożenie na raty nigdy nie modyfikuje sytuacji pracodawcy na gruncie art. 26a ust. 1a¹ pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 44 ze zm.), ponieważ instrument ten stosuje się w odniesieniu do należności, których ustawowy termin płatności już upłynął (a więc uchybienie terminowi ustawowemu miało miejsce), zaś umowne ustalenie nowych terminów płatności rat nie zmienia tej sytuacji.
Na próżno jednak szukać zmian w przepisach prawa, które weszłyby w życie z dniem 5.08.2024 r., a które uzasadniałyby zmianę podejścia PFRON do układu ratalnego w kontekście badania przesłanki terminowości ponoszenia kosztów płacy.
Skąd zatem taka data? Chyba nikt - za wyjątkiem PFRON - tego nie wie.
Czy takie postępowanie jest w porządku wobec pracodawców? Z pewnością nie. O ile zrozumiała byłaby zmiana podejścia do oceny skutków układów ratalnych zawartych począwszy od 5.08.2024 r. (chociaż dalej nie wiemy skąd taka data), o tyle stosowanie nowej wykładni do układów ratalnych zawartych wcześniej, mocno osłabia zaufanie pracodawców do tej instytucji.
Fakt faktem orzecznictwo sądów administracyjnych w tym temacie potwierdza zasadność aktualnej wykładni PFRON. Przyjrzyjmy się mu bliżej.
Zgodnie z art. 26a ust. 1a¹ pkt 3 ustawy o rehabilitacji miesięczne dofinansowanie nie przysługuje, gdy miesięczne koszty płacy zostały poniesione przez pracodawcę z uchybieniem terminom wynikającym z odrębnych przepisów, przekraczającym 14 dni.
Ustawodawca nie wyjaśnił, przekroczenie jakich terminów wynikających z odrębnych przepisów powoduje pozbawienie prawa do dofinansowania. Kierować się zatem należy okolicznością, że terminy te związane są z ponoszeniem przez pracodawcę kosztów płacy, o których mowa w art. 2 ust. 4a ustawy o rehabilitacji. W tej sytuacji należy uznać, że chodzi tu w szczególności o:
Warunkiem skorzystania przez pracodawcę z dofinansowania do wynagrodzenia osób niepełnosprawnych jest to, aby właśnie koszty płacy, o których mowa w przywołanym przepisie prawa, a więc koszty płacy związane z zatrudnianiem pracownika niepełnosprawnego, były terminowo ponoszone przez pracodawcę, jako beneficjenta wsparcia (patrz: wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2022 r., I GSK 2320/18, wyrok NSA z 12
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm